Na jaki się zdecydować ?
Stacjonarne agregaty prądotwórcze (zespoły prądotwórcze) można głównie kupić w trzech wersjach wykonania jako:
Agregat prądotwórcze w obudowie (zabudowane)
Agregaty prądotwórcze otwarte
Agregaty prądotwórcze kontenerowe
AGREGATY PRĄDOTWÓRCZE DIESLA ZABUDOWANE
To najczęściej kupowane agregaty prądotwórcze przez klientów naszej firmy.
Każdy zepół prądotwórczy zamknięty składa się z następujących elementów:
Silnika spalinowego diesla (Cummins, Volvo-Penta, Deutz, Iveco, Perkins, Mitsubischi itp)
Prądnicy (Stamford, Sincro, Marelli, Mecc Alte itp)
Układu sterowania ( Cummins, ComAp)
Ramy ze zintegrowanym zbiornikiem paliwa na którym montowany jest silnik i prądnica przy pomocy specjalnych wibroizolatorów.
Układu wydechowego agregatu
Elementów wspomagających rozruch (podgrzewanie bloku silnika generatora, prostownik z ładowarką akumulatorów.
OBUDOWA AGREGATU PRĄDOTWÓRCZEGO NA KTÓREJ UMIESZCZONO:
wyłącznik bezpieczeństwa agregatu
uchwyty mocujące
- drzwi serwisowe
korek wlewu paliwa
korek wlewu cieczy chłodzącej
korki spustowe paliwa, cieczy chłodzącej, przestrzeni rtencyjnych
śruby lub otwory do zainstalowania uziemienia
kanały wentylacyjne
dodatkowe tłumiki
otwory technologiczne do wyprowadzenia przewodów odbioru mocy.
Obudowane agregaty prądotwórcze stawia się „pod chmurką”. Są przystosowane do zmieniających się warunków atmosferycznych. Obudowa agregatu chroni najważniejsze elementy przed deszczem, śniegiem, gradem czy innymi ciałami obcymi. Obudowa agregatu zapewnia też bezpieczeństwo, ponieważ zamykana jest na zamki patentowe, aby nikt nieupoważniony nie miał dostępu do wnętrza, zwłaszcza podczas jego pracy.
Ponadto odpowiednio wykonana obudowa, która od środka jest wyposażona w elementy wygłuszające, znacznie zmniejsza hałas emitowany przez generator. Ma to szczególnie duże znaczenia kiedy agregat prądotwórczy instalowany jest na terenach silnie zurbanizowanych.
AGREGATY PRĄDOTWÓRCZE DIESLA OTWARTE
Agregaty prądotwórcze otwarte stawia się w pomieszczeniach zamkniętych zwanych agregatorniami. Zazwyczaj są to piwnice, garaże lub specjalnie przystosowane do tego pomieszczenia. Każdy agregat prądotwórczy podczas zużywa duże ilości powietrza nie tylko w procesie spalania paliwa, ale i do chłodzenia silnika i prądnicy (generatora). Dlatego tak ważne jest dostarczenie odpowiedniej ilości świeżego powietrza jak i usunięcie „przepracowanego”.
Funkcję tę pełnią otwory technologiczne w agregatorni, zwane odpowiednio czerpnią i wyrzutnią powietrza. Osobnym układem jest układ odprowadzenia spalin generatora.
Niektóre agregaty otwarte o dużych mocach (powyżej 700kVA) cechuje jeszcze jedna rzecz. Często nie maja już zbiornika paliwa w ramie agregatu. Istnieje zatem konieczność wykonania odpowiedniej linii paliwowej z dużymi zbiornikami umieszczonymi często obok agregatorni.
Wszystkie elementy sterujące umieszczone są w panelu sterowniczym przymocowanym zazwyczaj do ramy agregatu diesla.
KOSZTY – POLICZ ZANIM KUPISZ
Agregaty prądotwórcze otwarte będą zawsze tańsze niż obudowane. To całkiem zrozumiałe.
Ale już zainstalowanie agregatu prądotwórczego otwartego i oddanie go do użytku może się okazać niejednokrotnie droższym rozwiązaniem niż zrobienie tego samego dla jednostki prądotwórczej zamkniętej o tej samej mocy. Z czego wynikają te dodatkowe koszty. Dobrze przedstawia to poniższa tabela:
Elementy instalacji | Agregat prądotwórczy zabudowany | Agregat prądotwórczy otwarty |
Fundament pod agregat | TAK | TAK |
Agregatornia | – | TAK |
Czerpnia powietrza | – | TAK |
Wyrzutnia powietrza | – | TAK |
Sterownie elementami czerpni i wyrzutni | – | TAK |
Instalacja odprowadzenia spalin | – | TAK |
Okablowanie RG-SZR-AGREGAT | TAK | TAK |
Uziemienie agregatu prądotwórczego | TAK | TAK |
Upada zatem argument, że agregat prądotwórczy otwarty jest zawsze tańszym rozwiązaniem. Jeżeli jest zatem możliwość posadowienia agregatu na zewnątrz warto to rozważyć.
Często słyszy się od klientów, że chcą agregat prądotwórczy umieścić w pomieszczeniu, bo „będzie miał cieplej’ i w ten sposób zmniejszają ryzyko awarii. Ale ten argument jest zupełnie bezzasadny. Każdy agregat dostarczany przez Firmę Agregaty Enekor jest wyposażony w podgrzewanie bloku silnika co ułatwi rozruch nawet w najtrudniejszych warunkach zimowych).
Oprócz tego o stan akumulatorów dba ładowarka umieszczona w agregacie prądotwórczym. Jeżeli zatem poprawnie została wykonana instalacja, nie trzeba się martwić o pewny rozruch agregatu prądotwórczego z silnikiem diesla w warunkach zimowych.
A obudowa? Oczywiście żadna stal nie jest całkowicie odporna na działanie niekorzystnych warunków klimatycznych w długim okresie. Dotyczy to także agregatów prądotwórczych. Niemniej zakup agregatu prądotwórczego, którego producent dba o odpowiednie zabezpieczenia antykorozyjne (np. agregaty FOGO, agregaty CUMMINS, agregaty ENEKOR) daje poczucie bezpieczeństwa.
Więcej na ten temat w artykule: „OBUDOWA AGREGATU PRĄDOTWÓRCZEGO – jakość ma znaczenie.„
Firma Agregaty Enekor nieodpłatnie dla swoich klientów wykonuje porównanie kosztowe (symulację kosztów) dla dwóch różnych rozwiązań – zakupu agregatu otwartego i zamkniętego.
RYNEK WTÓRNY AGREGATÓW PRĄDOTWÓRCZYCH
Pamiętaj!
Jeżeli po latach zdecydujesz się na wymianę starego agregatu prądotwórczego na nowy łatwiej sprzedać agregat zabudowany. Zdecydowana większość klientów na rynku wtórnym szuka takich właśnie agregatów prądotwórczych z silnikami diesla.
Nigdy pochopnie nie rezygnuj z usług serwisowych autoryzowanego serwisu.
Udokumentowane regularne przeglądy pomogą Ci w sprzedaży Twojego agregatu.
Wkrótce:
– AGREGATORNIA.
– INSTALACJA ELEKTRYCZNA AGREGATORNI.
– FUNDAMENT POD AGREGAT PRĄDOTWÓRCZY.
Więcej informacji uzyskasz w dziale handlowym Agregaty Enekor pisząc na adres:
biuro@enekor.pl